کشور ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خرما در جهان است. ایران حدود 240 هزار هکتار سطح زیر کشت نخل خرما دارد که همین امر آن را به یکی از مراکز خرید و صادرات خرما تبدیل کرده است.ایران جزو سه کشور اول تولید کننده خرما در جهان محسوب می شود.تولید سالیانه انواع خرما در ایران به بیش از یک میلیون تن می رسد.تولید خرما فقط در نواحی گرم و نیمه خشک امکان پذیر است.و کشور ما با داشتن این نواحی یکی از قطب های فروش خرما در جهان است.طبق مستندات قدیمی کشت خرما در ایران قدمتی بیش از 3 هزار ساله دارد. از دیر باز افراد زیادی در استانهای جنوبی و شرقی در زمینه کاشت، خرید و فروش خرما مشغول به کار هستند. تجارت ، خرید ، فروش و صادرات خرما فعالیت پرسودی است و کشور ایران مزیت رقابتی فراوانی در این بخش داراست.امروزه با ایجاد سردخانه ها و کارگاههای سورتینگ در کنار نخلستانها صنعت بسته بندی خرما وارد مرحله جدیدی شده است و تولیدکنندگان سعی می کنند محصول خود را بدون واسطه به بازار های داخلی و خارجی عرضه نمایند.قیمت انواع خرما های ایرانی در طول سال و با توجه به میزان صادرات و مصرف داخلی متغیر می باشد.
خرما به علت ارزش غذایی بالا برای کسانی که بدنبال یک خوراکی سالم هستند همیشه جذاب بوده و بازار خرید و فروش پررونقی در ایران و کشورهای مختلف دارد.میوه خرما دارای قند طبیعی است و سرشار از مواد مغذی مانند پتاسیم، منیزیم، فیبر، مس، منگنز و همچنین ویتامین های مختلف است که برای ضعف بدن و بویژه کم خونی و فقر آهن خیلی مفید است.مردم تمایل به خرید خرما دارند چون خرما به افزایش سلامت قلب و کاهش ابتلا به سرطان کمک می کند.کاهش کلسترول و تقویت سیستم گوارشی از دیگر فواید خرما است.بازار خرید و فروش خرما در بعضی از فصلها و ماهها مانند ماه رمضان بسیار پرسود است بطوریکه می توان گفت فروش و خرید خرما در کشورهای مسلمان در این ماه صعودی است.فصل های سرد مانند پاییز و زمستان اوج فروش خرما در بازار ها است بدلیل اینکه مصرف خرما در سرما به بدن گرما می بخشد و دستگاه ایمنی بدن را در مقابل ویروس ها و میکروب های سرماخوردگی تقویت می کند.بازار انواع خرما و فرآورده های جانبی در سالهای اخیر رشد خوبی داشته است و میزان افراد شاغل در این صنعت رشد چشمگیری داشته است. رشد صنایع تبدیلی ، سردخانه ها و تاجران خرما موید این مطلب است. امروزه بسته بندی خرما صنعت روبه رشدی در کشورهای خرما پرور است و مردم ترجیح می دهند خرما را بسته بندی شده خرید کنند.
بازار خرما در عرصه های بین المللی هم بسیار رقابتی و پرسود است. هرسال بخش زیادی از تولیدات این محصول به سراسر دنیا و کشورهایی مانند هند ،روسیه، فنلاند ، هلند ، آلمان ، انگلستان و حتی کشورهای عربی صادر می شود. کشورهای مسلمان آسیای شرقی مانند مالزی و اندونزی با جمعیت بالای خود بازار بسیار خوبی برای خرما محسوب می شود و جدیدا جزو بازار های جدید خرمای ایران قرار گرفته است.شایان ذکر است مهمترین عاملی که خریداران را به خرید خرما ترغیب می کند نوع خرما و بسته بندی آن است. به عنوان مثال خرمای مجول و پیارم جزو لوکس ترین خرما ها محسوب می شوند و در کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی طرفدار زیادی دارند.قیمت خرما نیز فاکتور تاثیرگذاری برای خریداران است و بعضی از کشورها بازار خوبی برای خرماهای ارزانتر مانند مضافتی ، کبکاب ، سایر یا استعمران هستند. بازار خرما هند از جمله این بازارهاست.خرماهای نیمه خشک بدلیل ماندگاری بالا نیز مزیت رقابتی جدیدی خلق کرده اند و مشتریان خارجی زیادی دارند. به عنوان مثال خرما ربی ، خاصویی ریزه ، پیارم و زاهدی بسیار پرطرفدار و در سالهای اخیر بازار مشتری پسندی کسب کرده اند.
انواع مختلف خرما در ایران کشت می شود، خرماهایی مانند مضافتی، زاهدی، پیارم ،خاصویی، کبکاب، شاهانی، ربی نمونه هایی از خرماهای مرغوب با قابلیت صادرات به بازارهای بین المللی است. خرماهای گوناگون با قیمت های متفاوت در بازار به فروش می رسد.اصولا قیمت گذاری خرما ها بر اساس ماندگاری ، بازار مصرف ، مزه و طعم خرما و ظرفیت تولید آن در بازار تنظیم می شود. مثلا خرماهای تازه و اصطلاحا با مقدار رطوبت بالا به دلیل ماندگاری پایین .با نیاز مبرم به امکانات سردخانه ای باید زود به فروش رسیده و بدست مصرف کننده برسند. خرما مضافتی از این گونه ها است که معمولا به دلیل ظرفیت بالای تولید در ایران ، دارای قیمت پایینتری نسبت به خرماهای نیمه خشک است.معمولا قیمت خرما در فصل های برداشت پایینتر است و چنانچه به سردخانه منتقل شوند قیمت آنها کمی افزایش می یابد. معمولا خریداران عمده خرما در فصل برداشت خرید های سنگینی انجام داده و محصول را برای فصول سرد سال نگهداری و با حاشیه سود بیشتر آن را به مصرف کننده عرضه می کنند.اما به طور کلی عوامل زیر در تعیین قیمت خرما موثر هستند:
میزان حجم تولید خرما
میزان مصرف داخل کشور
میزان صادرات نوع خرما
مزه و مشتری پسندی خرما
ماندگاری خرما
کاربر خرما در صنایع مختلف
بسته بندی خرما
خرما به عنوان یکی از محصولات زراعی باغی ایران نقش مهمی در اقتصاد افراد شاغل در صنایع غذایی و خصوصا مردم استانهای جنوبی کشور ایفا می کند. این محصول از مرحله کاشت تا صادرات و فروش در بازارهای داخلی و خارجی با مشکلات متعددی روبروست و فعالین اقتصادی دراین حوزه با موانع مختلفی روبرو هستند. یکی از مهمترین این مشکلات تورم و نحوه قیمت گذاری محصولات خرما است. از مشکلات دیگر می توان به نبود حمایت از تولید کننده گان در زمینه فراهم نمودن سموم و تجهیزات کاشت و برداشت محصول اشاره کرد. فراهم نمودن تجهیزات آبیاری مکانیزه ، سموم استاندارد ، بیمه کشاورزان و نخلستانها ، فراهم نمودن تسهیلات بانکی ، قیمت گذاری مناسب و فراهم نمودن سردخانه از اقداماتی است که می تواند به رشد این محصول و ارزآووری برای کشور کمک شایانی نماید.
اما مهمترین مشکل در صنعت خرما عدم حمایت و نبود صنایع تبدیلی کافی جهت افزایش ارزش افزوده به این محصول گرانبهاست. اکثر کشاورزان و تولید کنندگان خرما مجبور هستند محصول خود را بصورت فله و عمده بفروشند. در حالی که با فرآوری خرما و تولید محصولات جانبی حاشیه سود آنها چند برابر خواهد شد. بیش از 15 نوع محصول جانبی می توان از خزما تهیه و به کشورهای دیگر صادر نمود. آب وهوای خاص مناطق جنوبی کشور و نوع خاک کشور ایران مزه و طعم خاصی به تولیدات خرمای ایرانی بخشیده است که در کل جهان خرماهای ایران مشتریان زیادی را بخود جلب می کند. همچنین تنوع گونه های خرمای ایران نقطه قوت دیگری برای خرماهای ایرانی است چون به ندرت کشوری را می توان یافت که بیش از 15نوع خرمای تجاری بتوان در آن تولید و کشت کرد.
قیمت انواع خرما در بازار ، خرید عمده خرما ، زاهدی ، پیارم ، مضافتی ، سایر ، شاهانی ، خاصویی ، کبکاب ، مجول ، استعمران
جهت هرگونه مشاوره ، همکاری و تامین محصولات خرما با ما در تماس باشید:
09023771052
چت با ما