خرما یکی از میوه های پرطرفدار و جزو محصولات اصلی تولید شده در مناطق گرم و خشک ایران است.کشور ایران از زمانهای قدیم خاستگاه انواع خرما در خاورمیانه و جهان بوده و امروز جزو ده کشور نخست تولید و صادرات خرما در جهان است. در زمانهای قدیم و زمانی که هنوز مردم به اینترنت و شبکه های اجتماعی دسترسی نداستند، برای خرید خرما تنها راه مراجعه به بازارهای سنتی و فروشگاههای کوچک داخل شهرها بود. خرید و مصرف خرما در میان مردم استانهای تولیدکننده خرما متداول و خرما جزو مایحتاج روزانه بود،اما هرچه از استانهای جنوبی و گرم فاصله می گرفتیم مصرف و خرید خرما کمتر و گاهی محدود به برخی از فصول و ماهها مانند ماه رمضان می شد. کم کم با ظهور فروشگاههای بزرگ و ورود تجهیزات برودتی نگهداری مواد غذایی در مغازه ها و یخچال ها در منازل، روند تولید و بسته بندی خرما بخصوص خرما مضافتی رونق گرفته ، خرید فروش و مصرف خرما بین مردم عادی گسترش یافت. پیشرفت پروسه حمل و نقل جاده ای و بهبود ارتباط با مناطق جنوب کشور به صنعت کشت ، برداشت و بازار خرید خرما رونق بخشد و بتدریج خرما نه فقط به مناطق مختلف داخلی بلکه به خارج صادرات گردید.
در سالهای اخیر کشاورزان و باغداران خرما با کشت گونه های مختلف خرما به صنعت و بازار خرما ایران چه در داخل و خارج کشور رونق افزوده اند. نکته جالب کشت گونه های مختلف خرما در مناطق جغرافیایی جنوب، جنوب شرقی و غربی است به گونه ای که امروز ایران یکی از متنوع ترین تولیدات خرما را در جهان به خود اختصاص داده است. بیش از ده گونه تجاری خرما با حجم بالای تولید و با قابلیت صادرات به همه کشورهای جهان.
از قدیم هر شهر دارای یک یا چند محله است که بنکداران و فروشندگان عمده مواد غذایی محصولات مختلف را بصورت فله به مشتریان عرضه می کنند. خرما بالطبع یک میوه به حساب می آید که البته برخی ارقام آن به دلیل ماندگاری و رطوبت کم به عنوان خشکبار به فروش میرسد. معمولا بازارهای میوه و تره بار مرکزی هر شهر مکانی است که انواع مختلف خرما در آن یافت می شود. در کنار مراکز میوه و تره بار بازارهای سنتی عمده فروشی جایی است که خرما بصورت فله و عمده بفروش میرسد. مثلا در تهران در محله مولوی و خیابان تختی فروشندگان عمده خرما حضور دارند که به مرور زمان و با ایجاد بازارهای جدید نقش آنها در مبادلات محصولات خرما هر ساله کمرنگ تر می شود.
در استانهای تولیدکننده انواع خرما،مانند خوزستان،بوشهر ،هرمزگان ، فارس ، سیستان و بلوچستان و کرمان علاوه بر بازارچه های سنتی ،مراکز و سردخانه های بزرگی وجود دارند که پس از فصل برداشت تولیدکنندگان محصولات خرما را به آنجا منتقل و مشتریان برای خرید عمده به این مراکز مراجعه می کنند.
مشتریان مصرف کننده نیز برای خرید خرما بصورت بسته بندی های کوچک به فروشگاهها و سوپرمارکت ها در سطح شهر رفته و بنابر سلیقه خرما را خرید می کنند. البته در این مراکز نمی توان انواع مختلف خرما را یافت و خریداری کرد. به همین سبب و با ظهور بازارهای مجازی عرصه خرید و فروش خرما وارد فاز جدیدی شده است.
با ظهور اینترنت و گسترش شبکه های اجتماعی در فضای مجازی ،فروشندگان و تامین کنندگان انواع خرما به راه انداز وب سایت و کانال در اپلیکیشن ها کرده و در سوی دیگر مارکت پلیسها محصولات خرما را جمع آوری و به کاربران ارائه می کنند.امروزه پورتالهای تبلیغ کالا مانند بی تو بی ها،سایتهای تبلیغات محصول روند خرید فروش انواع خرما را کاملا تغییر داده است.مصرف کننده خرما می تواند در کسری از ثانیه قیمت انواع خرما را از سایت های مختلف بدست آورده ،مقایسه و خرید کند.
با این وجود هنوز مصرف کنندگانی هستند که ترجیح می دهند خرما را حضوری و در فروشگاهها خرید کنند.اما همانگونه که اشاره شد تنوع خرماها و بسته بندی ها در فروشگاهها محدود است و در بستر اینترنت و فروشگاههای مجازی کاربر انتخاب های بیشتری داراست. قیمت ،زمان ،نحوه و هزینه ارسال ،نوع بسته بندی ،عکس محصول و نظرات قبلی خریداران نقش مهمی در خرید اینترنتی خرما دارند.
ابزارهای خرید و فروش آنلاین خرما حتی بر صادرات و مبادله عمده انواع خرما تاثیر بسیاری گذاشته ،به نحوی که خریداران داخلی و یا خارجی خرما براحتی می توانند همدیگر را جستجو و پیدا نمایند. در ادامه با تبادل اطلاعات پروسه معامله را حتی از راه دور انجام و محصولات را دریافت کنند.
برای انجام خرید آنلاین انواع خرما راههای زیادی وجود دارد که در اینجا به صورت مختصر مراحل آنرا تحلیل و بررسی می کنیم:
خرما به دو صورت عمده(فله ) یا خرده به فروش میرسد.اولین قدم برای خریدار خرما یافتن یک تامین کننده معتبر است که محصول مورد نظر را با قیمت روز و کیفیت مناسب به خریدار تحویل دهد. در بازار آنلاین و اینترنتی خرما سه نوع وب سایت وجود دارند که می توانند به مشتری سرویس فروش خرما را ارائه کنند.
تعداد این وب سایت بسیار زیاد و متعلق به فروشندگان آنلاین ،تولیدکنندگان خرما ،فروشگاههای فیزیکی ،کارخانه ها و برند های بسته بندی انواع خرما هستند.
مارکت پلیس بستری آنلاین است که تامینکنندگان کالا اجناس خود را در آن به نمایش میگذارد ،شبیه بازارچه های سنتی در دنیای فیزیکی. مارکت پلیس ها خود صاحب اجناس نبوده و تنها بستری را فراهم می کند که تولید کنندگان بتوانند در یک فضای فروشگاهی، کالاهای خود را به فروش برسانند و درصدی از فروش را به مدیر مارکت پلیس بدهند.مارکت پلیس های بزرگ ایران شامل:
دیوار
شیپور
زنبیل
ایسام
این وب سایت ها مستقیما روی موتور های جستجوی عمومی لینک فروشندگان آنلاین را یافته و با دسته بندی محصولات نتایج را به مصرف کننده نشان می دهند. این وب سایت ها به دلیل ترافیک بالا در اکثر اوقات جزو نتایج ابتدایی به جستجوکننده نمایش داده می شوند. امکان مقایسه قیمت ،تسهیل پروسه جستجو از محاسن آنها برای فروشنده و خریدار است. برای مثال نمونه ای زیر موتورهای جستجوگر معروف در بازار خرما و محصولات وابسته هستند.
ایمالز
استوریاب
معمولا دو گروه از مشتریان علاقمند به خرید خرما بصورت عمده هستند، گروه اول تجار خرما ،مغازه داران ،فروشندگان آنلاین ، صادرکنندگان و تولیدکنندگان مواد غذایی را شامل می شوند. این افراد معمولا با تامین کنندگان معتبر در شهرهای تولیدکننده خرما در ارتباط هستند و هر ساله در زمان برداشت انواع خرما را بصورت تناژخریداری و در سردخانه ها نگهداری می کنند. برای این افراد در درجه اول کیفیت محصول و قیمت خرما مهم میباشد. نوع بسته بندی تنها برای صادرکنندگان حائز اهمیت است.گروه دوم مصرف کنندگان معمولی ولی پرمصرف خرما هستند که جهت صرفه جویی در قیمت و زمان محصول چند ماه و یا سالیانه خود را یکجا و در یکزمان انجام میدهند.
خرما به صورت عمده در سه نوع بسته بندی ارسال میشود.
کارتن 5 کیلویی
کارتن 10 کیلویی
کیسه های 25 کیلویی که بیشتر جهت ارسال خرماهای ضایعاتی بکار میرود.
روشها و کانالهای خرید خرما فله و عمده متفاوت است که در زیر به آنها اشاره می کنیم:
خرید عمده خرما از باغدار
خرید خرما از تجار و شرکت های بازرگانی
خرید خرما از بازارهای عمده فروشی
خرید خرما از وب سایت های عمده فروشی
خرید عمده خرما از فروشگاههای انلاین
چت با ما
1 Comments
[…] گونه تجاری و صادراتی […]