همه مصرف کنندگان برای خرید هر محصول ، میوه و خوراکی بدنبال بهترین می گردند، و پاسخ به این پرسش سخت و دشوار است.خرما نیز از این امر مستثنا نیست چون بیش از ده ها نوع خرما در بازار ایران موجود و ایران یکی از تولید کنندگان برتر خرما در جهان است.و همین کار خرید خرما را برای مشتریان و مصرف کنندگان سخت کرده است. حتی تاجران و مشتریان خرید عمده خرما در انتخاب نوع خرما همین پرسش را از خود می کنند.بیش از 30 تا 40 نوع خرما در کشور بصورت انبوه تولید و تنها حدود 10 تا 15 گونه آن صادر می گردد. در بازار داخلی خرما همه نوع خرما بصورت تجاری و بسته بندی موجود نیست و همین امر کار را برای مصرف کننده نهایی دشوار کرده است. در سالهای اخیر با رشد دسترسی به اینترنت و شبکه های اجتماعی و همچنین فروشگاههای آنلاین خرما ، مصرف کنندگان به انواع خرماهای ایرانی آشنا و با خرید آنها سلیقه و ذائقه مشتریان در حال تغییر می باشد.در این نوشته قصد داریم عوامل موثر در خرید خرما و انتخاب بهترین خرما برای مصرف کننده را بررسی کنیم. اما لازم به ذکر است سلیقه و ذائقه مشتری مهمترین فاکتوری است که تعیین می کند بهترین خرما چیست.
خرما یکی از معدود میوه هایی است که بصورت طبیعی و بدون دستکاری انسانی دارای گونه های متفاوتی چه در داخل یک کشور و همچنین در کل دنیا است. هر نوع خرما اسم متفاوتی دارد. به عنوان مثال خرماهای نرم برای مصرف تازه و خرماهای خشک برای استفاده در صنایع و نگهداری طولانی مدت مناسب هستند. خرید نوع خاصی از خرما به مواردی مانند ذائقه شخص، شرایط محیطی و نوع استفاده مصرف کننده نیز بستگی دارد.اما به طور کلی تفاوتهای اصلی خرماها را میتوان در چندین دسته طبقه بندی کرد:
رنگ انواع خرماها متفاوت هستند رنگ آنها برای مثال از طلایی، زرد روشن تا قهوهای تیره و حتی سیاه متفاوتند.
مزه انواع خرماها به دلیل میزان شیرینی و مواد معدنی موجود در آنها فرق می کند.
بافت و گوشت خرما بر حسب نوع خرما متفاوت است برای مثال بعضی گوشت بیشتر و برخی کمتری دارند.
خرماها از نظر اندازه نیز متفاوت هستند.بعضی ریز و متوسط ، کشیده یا بزرگترند.
خرماها از نظر میزان رطوبت و نوع مصرف به سه دسته تقسیم میشوند. خرماهای تر ، نیمه خشک و خرماهای خشک
هر نوع خرما در مناطق مختلفی از ایران و در شزایط متفاوت آب و هوایی رشد کرده و خصوصیات منحصر به آن منطقه را دارد.
نوع قند و میزان آن در انواع خرما متفاوت است و بهمین دلیل برخی خرماها در صنایع غذایی و تولید محصولات فرآوری شده مورد استفاده قرار میگیرند.برای مثال نوع و میزان قند خرما فروکتوز ، ساکارز متفاوت است.تمامی خرماها غنی از فیبر، ویتامینها و مواد معدنی هستند،
خرما ها بر اساس نوع قند ، رطوبت و مواد عالی درون خود شرایط نگهداری متفاوتی نیاز دارند و دمای مورد نیاز برای نگهداری آنها متفاوت است.
انواع خرما از نطر میزان رطوبت به سه دسته کلی تقسیم بندی می شوند،
انواع خرماهای شناخته شده تجاری ایران در بازار به شرح ذیل می باشد:
خرما مضافتی
خرما پیارم
خرما کلوته
خرما ربی
خرما زاهدی
خرما خاصویی
خرما خنیزی
خرما کبکاب
خرما مرداسنگ
خرما سایر یا استعمران
خرما برحی
خرما بریمی
خرما مجول
خرما شهابی
خرما آلویی
خرما گنتار
خرما آل مهتری
قیمت خرید و فروش انواع خرما به عوامل متعددی بستگی دارد:
میزان حجم تولید خرما
زمان ( فصل ) و موقعیت جغرافیایی
کیفیت خرما
شرایط نگهداری خرما
بسته بندی خرما
ذائقه ، مشتری پسندی و اسم خرما
میزان خرید خرما
از خرما محصولات متعددی تولید می شود، بعضی از خرماها بدلیل خواص ویژه خود برای تولید محصولاتی مانند خمیر خرما ، شکر خرما و چیپس خرما مناسب تر هستند که این عوامل نیز بر روی قیمت خرما تاثیر گذار می باشد. در سالهای اخیر با گسترش صنایع فرآوری روز به روز بر تعداد مصرف کنندگان محصولات جانبی خرما افزوده می شود. انواع محصولاتی که بصورت مستقیم و غیر مستقیم از خرما بدست می آید به شرح زیر است:
خرما بی هسته
چیپس خرما
خمیر خرما
شکر یا پودر خرما
شیره خرما
سرکه خرما
پودر قهوه هسته خرما
رول یا ترافل خرما
خرما شکلاتی
خرما مغزدار
صادرات خرما و فروش آن به کشورهای دیگر در تمام فصول بر روی قیمت خرما و بویژه موجودی انواع خرما در کشور تاثیر مستقیم دارد. هر چه تقاضا برای صادرات یک نوع خرما افزایش یابد قیمت ان خرما در بازار داخلی افزایش خواهد کرد. مثلا در ماههای منتهی به ماه رمضان صادرات خرما از کشور برای مدتی ممنوع می گردد تا نیاز مصرف داخلی دچار مشکل نشود و قیمت خرما در بازار کنترل گردد. خرماهایی مانند پیارم ، مضافتی و کبکاب که تقاضای بالایی در بازار داخل کشور دارند همیشه متاثر از حجم صادرات آن ها می باشند. اما خرماهایی که مصرف داخلی آنها تقاضای بالایی ندارند میزان نوسان کمتری در قیمت خود دارند. خرماهایی مانند استعمران ، شاهانی و کلوته از آن جمله هستند.خرماهای صادراتی معمولا به سه یا چهار گرید متفاوت دسته بندی و در کارتن بسته بندی می گردد. قیمت هر گرید متناسب با نوع خرما متفاوت به گونه ای که تاجران و صادرکنندگان از روی تجربه کیفیت خرمای مورد تقاضا از هر کشوری را می دانند. به عنوان مثال خرمای مضافتی مورد درخواست کشور هند با خرمای خریداران اروپایی یامالزیایی متفاوت می باشد. لذا اولین گام در صادرات و بازاریابی خرما تعیین بازار هدف کشور مقصد می باشد.
برای صادرات خرما رعایت و اطلاع از موارد زیر برای صادرکننده الزامی است:
اطمینان از هویت مشتری ( درخواست ایمیل ، نام شرکت ، سابقه خرید مشتری…)
نوع و کیفیت خرما مورد نظر مشتری
مدارک و گواهی های مورد نیاز برای کشور مقصد
هزینه حمل به پورت مقصد
نوع بسته بندی
نحوه پرداخت و عقد قرارداد
جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره درباره انواع خرما با ما در تماس باشید:
09023771052
چت با ما