امروزه نوع بسته بندی محصولات در فروش ، نگهداری و حمل نقل نقش بسیار مهمی ایفا می کند. محصولات غذایی از این امر مستثنا نیستند و نقش بسته بندی در آنها دوچندان اهمیت دارد.خرما و محصولات وابسته آن از محصولات مهم صادراتی ایران هستند و بسته بندی خرما چه در بازار داخل و همچنین در بازارهای صادراتی شانس فروش کالا و موفقیت محصول در بازار را بالا خواهد برد.به دلیل عدم توسعه صنایع تبدیلی در کشور بویژه دز استانهای تولید کننده خرما باعث شده بیشتر محصولات خرما ایران بصورت فله از محل تولید به سردخانه ها منتقل و در نهایت بصورت عمده صادر گردد. این امر باعث گشته تاجران خارجی خرما با خرید محصولات خرما ایران بصورت فله و انتقال آنها به کشورهای مقصد ، با بسته بندی مجدد تجاری و برند خود محصولات خرما را با نام خود در بازارهای بین المللی می فروشند و می توان به جرات گفت بیشتر حاشیهسود این محصولات نصیب آنها می گردد. مسئله ای که می توان با توسعه صنایع بسته بندی مانع آن شد و سود حاصل از صادرات و فروش را به تولید کننده و تامین کننده داخلی اختصاص داد.
خرما از زمان برداشت در نخلستان ها مراحل متعددی را طی کرده تا به دست مصرف کننده خرد برسد. در این راستا چندین مرحله بسته بندی روی آن صورت می گیرد. این مراحل متعدد می تواند خسارت های ظاهری را به محصول وارد و از کیفیت آنها بکاهد. در این نوشته قصد داریم انواع بسته بندی خرما ، فاکتورهای مهم و تاثیرات آنرا در بازار خرده فروشی و عمده فروشی خرما بررسی کنیم.
انواع خرما در دو یا سه زمان متفاوت برداشت می گردد که البته به نوع خرما و محل کشت آن بستگی دارد. بعضی از باغداران خرما را در مرحله خارک ، یا در مرحله رطب و نهایتا در مرحله رسیدن نهایی خرما برداشت می کنند. در هر کدام از این مراحل خرما شکل ، رنگ و طعم متفاوتی دارد که بر اساس تقاضای بازار تولید کننده تصمیم می گیرد چه حجم از محصول را برداشت یا تا مرحله نهایی نگه داری کند. چون مصرف کننده خرما ذائقه متفاوتی دارد و بعضی اوقا مثلا دوست دارد خرما را بصورت رطب و تازه مصرف کند. البته برداشت خرما در مرحله رطب بیشتر به منظور فروش آن در بازار داخلی است و البته شرایط نگهداری و انتقال آن کمی سخت تر می باشد. آما هنگامی که خرما خشک و کاملا رسیده شود نگهداری آن ساده تر و طولانی تر می شود.
خرما به دو صورت برداشت می می شود. گاهی اوقات بوسیله مستقیم خود باغدار و گاهی توسط خریدار یا اجاره کننده نخل ها. در هر دو صورت خوشه های خرما چیده و بصورت یکجا در جعبه های پلاستیکی یا چوبی و گاهی اوقات داخل پارچه های ضخیم به کارگاه سورت خرما انتقال داده می شود. در آن مکان خرماهای سالم از خرماهای با ظاهر خراب جدا می گردند ، سپس عملیات سورتینگ خرما بر اساس اندازه و شکل صورت می پذیرد. این مرحله به امکانات باغدار بستگی دارد و در صورت عدم امکان آن ، خرما در بسته بندی های کارتن 5 یا 10 کیلویی به سردخانه یا تجار تحویل داده می شود.
محصول خرما در نهایت باید سورت گردد و معمولا به دو یا بیشتر نوع تقسیم و بسته بندی مجدد می گردد. خرماهای به ظاهر خراب و آسیب دیده جهت فروش بصورت بسته بندی های بزرگتر مانند 20 تا 25 کیلویی در کیسه یا گونی ها بسته بندی می گردند. هر نوع خرما نوع گرید بندی و سورتینگ متفاوتی دارد. بعضی خرما ها به سه گرید و برخی به چهار یا بیشتر گرید تقسیم می گردند و پس از قیمت گذاری به فروش می رسند. اما در نهایت خرما در کارتن های 5 یا 10 کیلویی بفروش می رسند.
بستهبندی نه فقط در خرما بلکه در همه محصولات تاثیر فراوانی در بازرایابی و موفقیت کالا دارد. برای بسته بندی هر نوع خرما باید فاکتورهای مختلفی را مدنظر داشت که به تعدادی از آنها اشاره می کنیم:
نوع خرما : مثلا شکل بسته بندی خرما مضافتی با خرما مجول یا پیارم باید متفاوت باشد. رطوبت خرما و نحوه نگهداری انواع خرما متفاوت است.چون بعضی خرماها را می توان در خارج از یخچال نگهداری کرد و برخی خرما ها حنما باید در هوای سرد نگهداری شوند.
فروش خرده یا عمده خرما:
اولین فاکتور برای بسته بندی خرما، تعیین اینست که خرما برای خرده فروشی در مغازه در نظر گرفته شده یا برای فروش عمده کارتنی.
اندازه و شکل خرما :
قطعا بسته بندی خرما های کوچک و درشت ، مرطوب و غیر مرطوب و خرماهای شیره دار و خشک قطعا متفاوت خواهد بود چون حجم خرمای داخل بسته بندی به نوع ، شکل و شکل خرما ها بستگی دارد.
بازار مقصد محصول خرما :
در هر کشور یا شهر ذائقه و فرهنگ خرید مردم متفاوت است و اینکه خرما به کدام کشور و در چه بازاری عرضه خواهد شد فاکتوری است که باید در زمان بسته بندی خرما مدنظر قرار گیرد.
حمل و نقل خرما:
مسافتی که محصول خرما قرار است طی کند تا به دشت مشتری برسد چه برای مشتری داخل کشور و چه برای محصولات صادراتی فاکتور بسیار مهمی است که باید در زمان بسته بندی خرما به آن فکر شود.
بستهبندی میتواند کمک مؤثری برای یک برند تجاری باشد. طراحی خاص و برند بر روی بستهبندی کمک می کند مشتریان به خرید محصول جذب و اسم برند در ذهن مشتری جا گیرد.
بستهبندی متاسب با نوع خرما کمک به حفظ شکل و کیفیت خرما می کند.که در نهایت ماندگاری محصول را افزایش و سود تجاری را برای فروشنده به ارمغان آورد.
بستهبندی مشتری پسند باعث افزایش فروش خرما می شود. رنگ ، جنس و شکل بسته بندی باعث جذابیت محصول برای مشتری می گردد.
مشتری از روی شکل بسته بندی می تواند جزییاتی از قبیل نوع خرما، تاریخ تولید و انقضا، ومواد عالی محصول را براحتی پیدا کند که خرید را برای او تسهیل می نماید.
نوع بسته بندی برای خرده فروشی یا عمده فروشی می تواند در نهایت باعث رضایت خریدار گردد. مشتری اگر بتواند متناسب با نیاز خود محصول را در بسته بندی موردنظر یافته و خرید کند ، مشکل حمل و جابجایی محصوال در شرایط مختلف را برای خود حل کرده است. بسته بندی که مانع آسیب پذیری خرما در حمل و نقل گردد.
یک طراح برای خلق یک بسته بندی جدید باید نکات ذیل را در نظر گرفت:
حفظ تازگی و کیفیت محصول
طراحی بهداشتی و ایمن
درج اطلاعات روی بستهبندی
اندازه و نوع بستهبندی
مقاومت بستهبندی در برابر ضربه و فشار
سازگاری با محیط زیست
قابلیت باز و بسته شدن آسان
ظاهر حرفه ای بستهبندی
برای اخذ مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر درباره بسته بندی خرما و محصولات جانبی با ما در تماس باشید:
09023771052
چت با ما